Vi befinner oss sedan drygt en vecka tillbaka i La Coruna i Norra Spanien. Vi seglade över Biscaya på 4 1/2 dygn tack vare gynnsamma vindar  , hade nog räknat med en vecka. Biscaya har ju ryktet om sig att vara ganska blåsigt men vi hade tur att slippa alltför besvärliga  vindar Kanske tyckte Kaptenskan att det var alltför höga vågor i början av seglingen , men man vänjer sig faktiskt . Men det var ofta ett konststycke att ta sig till toaletten pga att det rullade så Vi åt direkt från konservburkar o kastruller inbland då det  rullade för mycket för att använda sig av spisen. Skönt att ha AIS (system som rapporterar befintliga fartyg inom 1 km radie ) och förstås radar som komletterar detta Vi kopplade ner dessa system i båten så vi kunde  övervaka  nattetid . Faktiskt så sov vi ganska mycket på denna överfart. Vi tyckte nu att vi passerat 3 milstolpar Nordsjön , Slussningen o tidvattnet och Biscaya ,inte utan att vi kände oss lite stolta...
Närmar oss nu La Coruna i Norra Spanien .
Vi Älskar både Spanien njuter av solen havsluften nära strandpromenaden nära marinan vi ligger i.
Vilken vacker stad Så många fina gamla byggnader Och såå rent överallt , inte ett papper på gatorna ser man .

Detta vackra hus ligger nära marinan vi bor i.

Och en till byggnad ..

Vi var på en utekonsert en kväll på torget i La Coruna Riktigt bra spansk musik!
Där träffade vi det här sköna gänget bestående av Mor ( från vänster) med sina döttrar Vi dansade med dem och vi behövde då inte kunna varandras språk , vi förstod varann ändå .
Vi missade siestan en dag på stan då vi blev sugna på nån mat  Detta gäng förbarmade sig över oss och ställde fram en köttgryta som var himmelskt god Till det drack vi ett glas rött 2 expresso o likör o konjak för 12 euro ..
Seafood en kväll Inte visste vi vad allt var , men gott var det då..

Creme Catalana med glass under sockertäcket , ny erfarenhet måste provas
Vi har bunkrat upp med frukt o grönt inför seglingen mot Porto Santos Väderprognosen visar svaga vindar så det är bra att säkra upp
Och lite torrvaror , så där 3 backar...
Salongen där vi sover utbäddat under överseglingarna Böcker ( se bokhylla i bakgrunden) kan man inte  få för mycket av Vi saknar dock ljudböcker , är fint då man sitter nattvakt . Ska försöka ladda ner lite..
Köket , litet men man når ju allt man behöver då man fixar o donar där
Här har vi stuvat cyklar o väskor ,kläder mm under färd Då vi ligger längre tid i hamn tömmer vi och sover här i förpiken  , skönaste stället att sova på..

Äntligen kommer vi med ett inlägg.Internetuppkopplingen har varit urusel på marinerna vi besökt.

Seglingen mellan Råå och Farsund tog ca 3 dygn och vi hade svaga vindar .

Här är vy från ett nattpass under den seglingen.

Marinan i Farsund ,riktigt vacker omgivning .Här låg vi i 4 dygn och väntade in rätt vindriktning.

Det här trevliga paret ,Pär och Anette från Limhamn i Skåne träffade  vi i marinan.Vi besökte varandra och det blev mycket båtsnack ,speciellt eftersom de hade en likadan båt som oss.Per tipsade oss om makrillfiske ,han sade att om man inte får napp inom 10 minuter så är det nåt fel.. Gissa om Ewa blev taggad...

Tack för tipset Pär! Du hade rätt,Ewa fick 4 fina makrillar inom en liten stund ute på Nordsjön .Det blev en god middag minsann...
Nordsjön visade sig från sin bästa sida då vi styrde kosan mot Skottland .Etappen över "Gamla Nordsjön" tog 4 dygn.

Ewa sitter och spanar efter delfiner..Och rätt som det var så dök de upp.De simmade med oss etappvis och simmade under båten ,man fick en känsla av att de gäckade oss.. .De var inte så stora 2,5 meter..Men vilken känsla att vara så nära dem..

Skottland i sikte , det tog 4 dygn med bra segelvindar.Vi börjar nästan bli bortskämda med så bra väder ..

Det fanns många fina gamla byggnader med vacker arkitektur i staden Inverness där vi stannade i 2 dygn.Så trevliga människor där ,vi hälsades välkomna till Skottland mer än en gång .

Nu är det dags att börja slussa genom Caledoniankanalen som får tvärs över Skottland .Det är inte utan att vi är lite skraja hur det ska gå..Vi ska ju slussa 29 ggr.Men vi hade inte behövt oroa oss..Det gick hur bra som helst.Man får ju förstås bra direkt av slussvakterna

Emmy från Helsingborg "liftade" med oss  i 4 dar .Hon studerar till jägmästare i Umeå(världen är allt bra liten) och jobbade som volontär på olika bondgårdar i Skottland .Nu skulle hon vidare till en farm utanför Glasgow .Vi hade så trevligt under de 4 dagarna hon bodde på vår båt.Jättetrevlig tjej med mycket humor och med hjärtat på rätta stället.Vi saknade henne då hon reste vidare,men vi ska nog hålla kontakten med varandra.. Baileysen var så god och allt det andra vi fick av Dig .Tack igen!

Under kanalfärden (tog 6 dagar)stannade Ewa och Emmy och plockade hallon som vi kokade sylt av och gräddade pannkakor till ! Mums!

Vi såg då inte till Nessie som sägs finnas i Loch Ness fast vi spanade allt vi hann

Loch Ness..

Nu på väg mot staden Oban i Skottland .Fortfarande fin segling med bra vindar..

Sven besökte whiskeytillverkare Oban.
Bra vi köpte Dramaten då det ofta är långt till affärer ,som tex då vi skulle köpa gas.Vi fick gå i minst en mil för att få tag i det .Men motion har ju ingen dött av ...

Vi lättade ankar efter 3 dagar och styrde sedan kosan mot Irland.Där hade vi tänkt gå in i Dublin men vädret gjorde att vi fortsatte söderut.Seglingen mot Kinsale blev jobbig med rak motvind ,ibland upp mot 15 m/s.Vi kunde dock ha både radar och plotter (elektroniska sjökartan ) på nere i båten under gång så vi slapp att gå ut så ofta för att kolla läget.Men det var otroligt skönt att komma fram till Kinsale,som ligger södra Irland.Här liggervi nu och väntar in bra segelvindar för att gå över Biscaya till La Coruna i Spanien.Marinan här är så fräsch ,lite snobbigt kanske .Men så skönt att det är rent ,en del mariner är rent utav snuskiga... Går åt mycket Alcogel...